הועדה המסדרת של עולם הרכב

הועדה המסדרת של עולם הרכב
שר התחבורה בראיון
צילום דרור סיתהכל

בין המשתתפים: נעם קום, יו”ר פורום נוהגים הייטק, אילן אופיר, מנכ”ל iCar, אורלי דהן, מנכ”לית EcoMotion, ח”כ בועז טופורובסקי, סיעת כחול לבן, צביקה דן, משנה למנכ”ל הרשות לבטיחות בדרכים, מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים, אבנר פלור, סמנכ”ל בכיר תנועה-משרד התחבורה, גיל לייזר, מנכ”ל CAR2GO, דני שביט, מנכ”ל קבוצת דוד לובינסקי, ד”ר ענת בונשטיין ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה משרד רוה”מ, ירון מרקוביץ, מנהל תחום רכב, תיירות וטלקום גוגל ישראל, גלעד לוסטיג, מנהל אסטרטגיה בכיר, מובילאיי, מיכל גלברט, מנכ”לית Future Mobility IL ועוד רבים

שר התחבורה ח”כ בצלאל סמוטריץ בראיון 1:1 עם מנחת הוועידה ליאור קינן, כתבת כלכלה ותחבורה ומגישה חדשות 13:

שר התחבורה בראיון |  צילום דרור סיתהכל
שר התחבורה בראיון | צילום דרור סיתהכל


על התחבורה הציבורית בשבת – אני כואב בעיקר את ההתרסה, חוסר ההבנה של הרצון של לשמור על מרקם בחברה שיש בה כאלה וכאלה. אני חושב שגם נושא התחבורה הציבורית, יכולת התנועה, יש פתרונות יצירתיים ואפשר לפתח את הפתרונות האלה, לעשות זאת בדיאלוג ולא לתקוע אצבע בעין.
כרגע מאד קשה לתקן את הנושא עם ממשלה זמנית. אני כואב את זה, זו שגיאה זה מהלך חסר אחריות, אני בעיקר כואב את זה ואין לזה צורך, בואו נפתור את העניינים הגדולים . גם ההחלטה של מדינה דמוקרטית יש לה מחיר. יכולנו להיות דיקטטורה בלי הליכי תכנון בלי בית משפט ולעשות זאת מהר, אנו בסוף מאזנים בין הדברים
להערכתי בנט ושקד לא ירוצו לבד, פעם קודמת זה נגמר רע. הם לא ירוצו לבד הם ירוצו או אתנו או עם הליכוד
המערכת (המשפטית) הלכה לאיבוד בהרבה מאד מובנים, אני בעד הפרדת רשויות, הבסיס שזה יהיה מפוזר ברשויות שונות, מעצם הוויכוח לא צריך להיבהל, מערכת המשפט לקחה הרבה מאד סמכויות והעובדה שבית המשפט הולך לדון בתוקפו של חוק, הכנסת החפיפה את עצמה לחוק.
ככל שתישאר שר התחבורה גם לזמן קצר וארוך מה היעד הכי חשוב שתצליח להשיגו בזמן קצר תהיה מרוצה?

תחבורה ציבורית. אין לי יומרה לפתור את בעיית הפקקים במ”י שיש אותם בכל מדינות העולם, אני לא מונע מאיש חוויה של עצבים בבוקר. האתגר היה לחלופה טובה, ללכת לתענוג אחר, אני רוצה להפוך את כל אזרחי ישראל לכאלה, וזה אפשרי וזה האתגר, כדי לייצר פתרונות טובים, ככל שאנשים ינהגו פחות יהיו פחות תאונות דרכים.
אני בהחלט חושב שניתוק קו זה בהחלט משהו הגיוני, מה שמרתיע זה לא חומרת העונש אלא הסיכוי להיתפס. וגם על כך צריך לעבוד גם בטכנולוגיה גם ביותר אכיפה. אנחנו בהחלט נצטרך ללכת לצעדים אגרסיביים בתחום זה. יש 305 הרוגים מתחילת השנה. אנו בירידה יחסים אבל במספרים זה פשוט נורא. צריך לטפל בזה. צריך לעבור למערכות בטיחות אקטיבית נצטרך לתמרץ את זה. נצטרך ללכת למהלך מהיר מאד של טכנולוגיה.
אבנר פלור, סמנכ”ל בכיר תנועה, משרד התחבורה:

על השאלה מתי קורקינט ואופניים חשמליות יוגדרו כרכב מנועי:
ב 10/18 נתקבלה החלטת ממשלה שמסדירה את כל נושא האופניים החשמליים, שכולל גם את הנושא של תקינת רישום של אופניים חשמליים אנו רוצים להביא יותר נושא של קנסות והחמרה בענישה.

ילד שנוסע מתחת לגיל שש עשרה באופניים אנו נעכב לו את רשיון הנהיגה
אנו כרגע ללא ממשלה, אנו בוחנים את הנושא כי יש לזה המון היבטים.
מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים:

ראינו שיש לנו קונפליקט קשה בין שני ערכים מאד חשובים מצד אחד אנו רוצים לשמור על יעד ההכנסות. מצד שני יש לנו הרבה מאד נושאים שאנו רוצים לעודד באמצעות המיסוי וככל שאנו משנים את ההתנהגות אנו פוגשים את עצמנו עם פחות הכנסות ממיסים ולכן צריך מצד אחד לשמור על הכנסות ומצד שני איך נוביל את השוק למקום אחר.
לגבי רכבים חשמליים אפשר לראות מתווים שמעלים באופן הדרגתי את מס הקניה. דבר נוסף שעשינו במסגרת תיקון החקיקה. אין הצדקה לתת הטבה כה גדולה שלא משקפת את צמצום עלויות החיצוניות כתוצאה מהנעה וזה גורם לכך שממנים את ההפחתה במחיר הרכב, ולכן אנו ממשיכים לתת את ההטבה אך יש גבול לתקרת ההטבה שאפשר לקבל.
הנושא של הגודש כמו שכולם שומעים ורואים הוא אחד הנושאים שנמצאים כרגע על השולחן בדיונים, ראינו שהדרך היחידה שבה אנו ממסים את השימוש ברכב זה דרך עולם הדלק שלא מבדיל בין ק”מ שנסעתי בערבה ובת”א. בימים אלה נערכים דיונים רבים בהקשר הזה, שבהחלט אין ספק שיש מקום לתת ביטוי להבדלים בין עולם הגודש לעולם הנוסע שבאמת המדינה לא נותנת מענה. כרגע הדברים האלה נמצאים בחשיבה, יש חלופות רבות על השולחן, ככל שהדברים מתקדמים בעולם הטכנולוגי הפתרונות יותר מגוונים, וברגע שיגובש פתרון נציגו אני מבטיחה שנדבר עליו בצורה מפורטת.
על השאלה – אנו רואים רצון לעודד מעבר לרכבים חשמליים והיברידים ומצד שני המיסוי מכביד ממשיך לעלות גם בימים אלה איך זה מתיישב? – אנו צריכים לשמור על האיזון בין הצורך הפיסקאלי, הצורך לשמור על הכנסות המדינה ממיסים מצד שני אנו צריכים לתת עידוד לאותם מקומות שאנו רוצים להביא רכבים לא מזהמים לכן המתווה לא נותן פתרון יעיל אך זה ייתן ביטוי ברגע שאנו נותנים הטבה גדולה מדי לא מגיעה למקומות הנכונים ולא מביאה שום התייעלות שצריך לכן אנו משתדלים לכמת זאת.
חבר הכנסת בועז טופורובסקי

מאז קום המדינה נהרגו מעל 34 אלף איש נהרגו. יותר מכל מלחמות ישראל ביחד. לפני כחודש נהרגו בסוף שבוע אחד 9 אנשים. אם זה היה קורה כתוצאה מטיל או חדירה של מחבלים המדינה היתה נראית אחרת, כל מערכת הביטחון והממשלה כולם היו מתאחדים כדי לטפל באיום הזה. אף אחד לא אומר בואו ננצח במלחמה הזו.
לא יתכן שהרלב”ד סומך על טוב ליבם של משרדים אחרים. זוהי המהות שלשמה הרלב”ד הוקמה, להיות One Stop Shop
ברגל שיש הסכמה שרוב התאונות הן מטעויות אנוש תפקיד המדינה לעודד את זה ולגרום שבמקום ב 2040 תהיה חלופה ראויה, לעשות זאת ב 2030 ובעשות הזה נציל מעל ל 3000 איש ממוות ברגע שתהיה תחבורה אוטונומית. כשאני מדבר עם החברות האלו, הם אומרים שהם לא רוצים כסף אלא רק עזרה רגולטורית.
המדינה צריכה לממן את מערכות הבקרה האקטיביות ולא רק לתת הטבות מס ליבואנים. המדינה צריכה לממן גם לרכבים קיימים, מערכת בטיחות פסיבית. תוך שנה במדינת ישראל לכל רכב תהיה מערכת בטיחות.
הצעתי הצעת חוק לא פופולארית – אם היום אדם נתפס נוהג תוך כדי שימוש בסלולר תהיה סגירה של הקו ל24 שעות. גם שר התחבורה אמר שהוא בעד. בגלל שהרצון להשתמש בסלולרי הוא כמו סם, ברגע שלא יהיה קו טלפון לא יוכל להשתמש.
צביקה דן, משנה למנכ”לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

פסגת הרכב  | צילום דרור סיתהכל
פסגת הרכב | צילום דרור סיתהכל


305 הרוגים מתחילת השנה 21 הרוגים בעליה מהשנה הקודמת. רוב הנפגעים הם במרחב העירוני, הולכי הרגל, אופניים חשמליים, קורקינט ודו גלגלי.
טכנולוגיות ברכבים – אנו נתחיל לראות ברכבים של שנת 2023 יגיעו עם הרבה יותר אביזרי בטיחות. מערכות שיתנו מענה למרחב העירוני, מערכות אקטיביות שמפחיתות מהירות
עמרי ארגמן – עורך דין לתעבורה תאונות קטלניות

הנושא של הגברת הענישה היא לא אפקטיבית. אנו רואים עליה בתאונות הדרכים עם ההגברה על האכיפה. זה לא עובד. לדוגמה מצלמות המהירות, 600 מיליון שקלים – איפה הכסף הזה תרם במלחמה לתאונות בדרכים?

אורלי דהן מנכ”לית EcoMotion

ב 2012 ECOMOTION קמה, המטרה הייתה למצב את ישראל כמרכז חדשנות בתחום התחבורה החכמה. סטרטאפ לא יכול לגדול מעצמו הבנו שדבר ראשון אנו צריכים ליצור קהילה, אבל את הפוקוס נשים על הסטרטאפים. היום יש היום מעל 600 סטרטאפים בקהילה, המעבר הזה מעולם שאנחנו בעלי תחבורה לשירות וקבלת שירות שלו, כל התחום של רכב חשמלי ואנרגיה תחבורה, רחפנים ותעופה, ותחבורה ימית. אנחנו רואים שבאמת ההשקעות בתחום מניבים לכלכלת הישראלים אך לא ניתן להיות שאננים כי המהפכה בדרכה, אנו צריכים לדאוג להישאר על המפה

ד”ר ענת בונשטיין ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה משרד רוה”מ

חמש שנים מעכשיו אני רוצה לראות את הפירות שאנחנו כממשלה זרענו. ז”א כל התשתיות, כל הפיילוטים שאנו עושים היום לקידום תחבורה חכמה, אני חושבת מאמינה ורוצה שעוד חמש שנים ישראל לא תהיה אומת החדשנות אלא אומת ההטמעה.

מיכל גלברט, מנכ”לית Future Mobility IL

המהפכה החשמלית תקרה, אך היא יותר גדולה. בעולם אנו מדברים על צמצום משמעות בבעלות רכב פרטי בחמש שנים הקרובות. בארץ אי אפשר לדעת ללא ממשלה מה יקרה. בשנת 2018 נולדו 185 אלף תינוקות ונמכרו 265 אלף רכבים. אם ממשיכים במגמות הקיימות בעוד חמש שנים יהיה לא טוב בכלל, את הפקקים אנו מכירים היום, הרגולציה חייבת ללכת ביחד עם הטכנולוגיה.

תחת קורת גג אחת התאחדו בפעם השמינית לקוחות עסקיים, נציגים של משרד התחבורה ובכירי ענף הרכב. 800 מקבלי החלטות בתחום תחבורה ורכב ביניהם: בכירים ממשרד התחבורה והאוצר, הרשות לבטיחות בדרכים, מנהלי צי רכב בגופים פרטיים וציבוריים, מנהלי תחבורה, יבואני רכב ונציגי חברות ליסינג, מהנדסים, מנכ”לים וסמנכ”לים, רגולטורים בתחום הרכב, חברות דלקים, קציני בטיחות ורכב, חברות טכנולוגיה, סטארטאפים, מוסכים מורשים, שמאים ועוד.

הוועידה התקיימה בסימן חדשנות וטכנולוגיה, והתמקדה בשינויים בענף הרכב והתחבורה במדינת ישראל, ועמדה על הבעיות והפתרונות בתחומים השונים והציגה את ההתפתחויות שחלו בשנה האחרונה הכוללים סטארטאפים חדשניים שהעבירו רעיונות ייחודיים וחדשניים ביום שכולו חדשנות.

בוועידה עלו הנושאים המשמעותיים בתחום תוך כדי מתן הרצאות ע”י הבכירים במשק, שילוב פאנלים והצגת החידושים בענף הרכב כולו.

בסיום הכנס התקיים, טקס בחירת “רכב השנה 2019 של iCar “והכרזה על הזוכים בתחרות. את רשימת הזוכים המלאה ניתן לראות באתר iCar


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *